Sildefængeren fra Aleburgh

[page_validation_time]

I et mørkt hjørne i en gammel kro møder I en gammel mand med et vejrbidt ansigt.

Han fortæller at han var skipper på en fiskekutter i mange år, men måtte ende som en landkrabbe, fordi der ikke gik nok fisk i hans net.

I den dunkle kro begynder I at lytte til en af hans historier

Den gamle mand fortæller:

“Jeg vil fortælle jer om Sildefængeren fra Aleburgh.

Når det stod sløjt til med fisk i nettet, gav vi nemlig altid Sildefængeren skylden og nu skal I høre hvorfor.

Der levede engang en mand, hans rigtige navn er glemt med tiden og nu huskes han kun som Sildefængeren fra Aleburgh.

Historien går på, at han udførte eksperimenter, vanvittige eksperimenter, kommunikerede med fugle og afkodede nattehimlen.

Alle troede han var gal, så hvorend han gik, blev han hånet, spyttet på og råbt ad.

En dag fik han nok og tog sin hævn.

Året var 1711 og byen ville aldrig blive den samme igen.

Bevæbnet, kun med sin viden og grumme ambition, drog Sildefængeren til søs og dagen efter, da fiskerne vendte hjem, havde de intet andet end tang i deres net.

Fiskene var borte, og Sildefængeren fra Aleburgh var aldrig set igen.

Dog efterlod han et løfte:

Et enkelt ord, ville være nok til at bringe fiskene tilbage, men det ville kun afsløres for en person, der kunne matche hans intellekt og genialitet.

Det lykkedes aldrig nogen at gætte Sildefængerens hemmelige ord, så nu siges det, at hans spøgelse vandrer langs havnefronten om natten, lokker hver en fisk væk, der kunne finde på at nærme sig, og venter på en værdig gådeløser, der er ham ligebyrdig.

Hvis I starter ved kanonen og følger hans gang, vil I måske høre hans stemme og give jer første opgave.

Alle hans opgaver skal løses for at lære hans hemmelige ord.

Hvis I fremsiger det hemmelige ord, kan hans sjæl endelig finde ro og fiskene atter vende tilbage til fjorden.”

Da den gamle mand er færdig med at fortælle, beslutter I jer for at gå ned til havnen.

Find frem til kanonen ved masten, her vil Sildefængeren vise sig for jer.

Aalborg masten ved havnen

Gamemaster:
Tryk nu på “Next” og “Ja”.

Når det er gjort, så trykker I andre på “Refresh”. 

[fastForwared]